چاقی در دوران بلوغ با افزایش خطر سکته مغزی در بزرگسالی مرتبط است

13مه 2021 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که داشتن شاخص توده بدنی بالاتردر اواخر نوجوانی، با خطر به مراتب بالاتری برای سکته مغزی ایسکمیک در مردان و زنان زیر 50 سال، صرفنظر از ابتلای آنها به دیابت نوع 2، ارتباط دارد. حتی اگر BMI افراد در اواخر نوجوانی در محدوده ی بالایی BMI طبیعی باشد، باز هم خطر سکته مغزی در آنها قبل از 50 سالگی بالاتر است و برای مردان و زنان این افزایش خطر یکسان است.

نتایج این تحقیقات جدید در ژورنالStroke ، مجله ی انجمن سکته مغزی آمریکا که بخشی از انجمن قلب آمریکا می باشد، منتشر شده است.

در حالی که میزان چاقی در نوجوانان و سکته در بزرگسالان زیر 50 سال در سراسر جهان همچنان رو به افزایش است، اما هنوز ارتباط دقیق بین این دو بیماری به طور کامل درک نشده است.

دکتر Gilad Twig، نویسنده ی این مقاله، گفت: افراد بالغی که با سکته مغزی زودهنگام روبرو شده و زنده می مانند با نتایج عملکردی ضعیفی مواجه می شوند که می تواند منجر به بیکاری، افسردگی و اضطراب گردد. هزینه های مستقیم و غیرمستقیم مربوط به پیشگیری و مراقبت از سکته مغزی بالا است و از آنجایی که نرخ سکته در حال افزایش است، انتظار می رود که این هزینه ها نیز افزایش یابد.

این مطالعه به طور مشخص BMI نوجوانان و اولین سکته مغزی قبل از 50 سالگی را در بین 1.9 میلیون زن و مرد (16 تا 20 سال ؛ 58٪ مرد) از دو پایگاه داده سراسری، تجزیه و تحلیل کرد.

گروه ها بر اساس BMI به گروه های: کمبود وزن(کمتر از صدک 5)، BMI  در محدوده ی پایینی نرمال (درصدک 5 تا 49) ،BMI  در محدوده ی بالایی نرمال (درصدک 50 تا 84) ، اضافه وزن (درصدک 85 تا 94) و چاق (بیشتر از صدک 95) طبقه بندی شدند.

در طول دوره پیگیری همه شرکت کنندگان بین سالهای 2014 تا 2018 ، محققان دریافتند که به طور کلی ، 1088 سکته مغزی رخ داده است (921 سکته مغزی ایسکمیک، 167 سکته مغزی خونریزی دهنده یا هموراژیک) و میانگین سنی در زمان سکته مغزی 41 سال بوده است. محققان دریافتند که شاخص توده ی بدنی این افراد در دوره ینوجوانی به طور مستقیم با خطر سکته مغزی ایسکمیک اول آنها ارتباط دارد. در مقایسه با شرکت کنندگان در گروه BMI در محدوده ی پایینی نرمال، خطر سکته مغزی قبل از 50 سالگی برای بزرگسالانی که در دوره ی نوجوانی در گروه اضافه وزن بودند، 2 برابر و افرادی که در نوجوانی چاق بودند، این خطر 3.4 برابر بیشتر بود.

حتی احتمال داشتن یک سکته مغزی برای نوجوانان دارای BMI در محدوده ی بالایی نرمال قبل از 50 سالگی در مقایسه با گروه BMI در محدوده ی پایینی نرمال، بالاتر بود.

پس از در نظر گرفتن دیابت نوع 2 ، نوجوانان هم در گروه اضافه وزن و هم در گروه چاق، در مقایسه با افرادی که دارای مقادیر BMI در محدوده طبیعی بودند، هنوز هم خطر سکته مغزی بیشتری داشتند (به ترتیب 1.6 برابر و 2.4 برابر).

علیرغم اضافه وزن و چاقی در دوران نوجوانی به عنوان یک مسئله ی رایج، محققان با کمال تعجب دریافتند که دیابت نوع 2 خطر بالاتر سکته ایسکمیک را که حتی در برخی موارد قبل از 30 سالگی رخ داده است، توضیح نمی دهد. دکتر توئیگ خاطرنشان کرد: بر اساس مقالات فعلی سکته مغزی در اوایل زندگی ممکن است منجر به سکته مغزی مکرر، حمله قلبی، مراقبت طولانی مدت و مرگ زودرس شود.

او افزود: یافته های ما بر اهمیت درمان موثر و پیشگیری از BMI بالا و بیش از حد بالا در دوران بلوغ تأکید می کند، مطالعه ما همچنین اولین مطالعه ای است که نشان می دهد خطر سکته مغزی با مقادیر بالاترBMI ، برای مردان و زنان یکسان است.

یک محدودیت عمده در مطالعه ی اخیر این بود که داده های BMI در زمان پیگیری برای همه شرکت کنندگان در دسترس نبود، به این معنی که محققان قادر به ارزیابی سهم چاقی در طول زمان در خطر سکته مغزی و تعیین خطر مستقل BMI در دوران بلوغ، نبودند.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2021/05/210513085008.htm